Programy
Naszą pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą opieramy na programach wychowania przedszkolnego zgodnych z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego:
- "Od przedszkolaka do pierwszaka. Program wychowania przedszkolnego" I.Broda,
- "Nasze przedszkole - program edukacji przedszkolnej" M. Kwaśniewska, W. Żaba-Żabińska.
Jako wspomagające wykorzystujemy programy autorskie:
- „Przedszkolaki krok pierwszy”- praca zbiorowa,
- „Spotkania z wyobraźnią”- W.Limont,
- „Dziecięca matematyka”- E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
Zajęcia dodatkowe - biblioteczne i komputerowe prowadzone są w oparciu o programy własne:
- program "Spotkania czytelnicze w bibliotece przedszkolnej" opracowany przez D.Kołodziejską
- program "Zabawy z komputerem" opracowany przez J.Berger.
Praca wychowawczo-dydaktyczna nakierowana jest na dziecko, jego indywidualność, osobowość, spontaniczność i swobodę oraz jego wielokierunkowy rozwój.
W praktyce stosujemy zasadę podmiotowości, poszanowania praw dziecka i partnerskiego dialogu oraz dobrowolności udziału; dziecko jest dla nas pełnoprawnym uczestnikiem procesu edukacyjnego. Staramy się tworzyć jak najwięcej okazji do samodzielnego podejmowania decyzji i dokonywania wyborów przez dziecko.
Zgodnie z zasadą, że dziecko najpełniej uczy się poprzez działanie i przeżycie, w naszej ofercie dominują metody aktywizujące i twórcze:
- metody pedagogiki zabawy,
- techniki twórczego myślenia,
- drama,
- system "Edukacji przez ruch" D.Dziamskiej,
- aktywne słuchanie muzyki w/g Batii Strauss,
- trening zadaniowy,
- techniki C.Freinetea,
- metoda K.Vopela,
- metoda ruchu rozwijającego W.Sherborne,
- metody gimnastyki twórczej Orffa, Labana, Kniessów,
- metody twórcze (analogie, bricolage, opowiadania twórcze, wizualizacje),
- elementy arteterapii (biblioterapia, plastykoterapia, muzykoterapia).