Spotkania czytelnicze
TREŚCI PROGRAMOWE SPOTKAŃ CZYTELNICZYCH W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
opracowanie i prowadzenie:
mgr Dorota Kołodziejska
mgr Jolanta Berger
mgr Emilia Kozanecka
TERMIN SPOTKANIA | TEMATYKA | TREŚCI PROGRAMOWE |
---|---|---|
październik | Otwarcie biblioteki przedszkolnej | Zapoznanie z przeznaczeniem i zasadami korzystania z biblioteki. Przeglądanie katalogu książek i indywidualnych kart czytelniczych. Oglądanie książeczek z bibliotecznego księgozbioru, rozmowy na ich temat. Słuchanie opowiadania z książki „Franklin i pani bibliotekarka”. Odczytanie listu – wiersza J. Huszczy „Prośby książki” umieszczenie go w przedszkolnej bibliotece. Krótka rozmowa na temat poszanowania książek. |
listopad |
| „Posłuchajcie bajeczki” - rozwiązywanie zagadek w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego. Pasowanie na czytelnika. Ogłoszenie konkursu na systematycznego czytelnika. Zabawy interaktywne z książką Herve Tulleta „Naciśnij mnie”. |
grudzień | Świąteczne spotkanie | Słuchanie opowiadań z książki „Świąteczne opowieści”. Wypowiedzi dzieci na temat świątecznych marzeń. Wykonanie prezentu dla ulubionej książeczki – bożonarodzeniowa zakładka. Wyjaśnienie przeznaczenia zakładki. |
styczeń | Zimowe spotkanie | Słuchanie skróconej wersji baśni J. H. Andersena „Królowa Śniegu”. Wskazywanie postaci występujących w baśni. Ocena postępowania głównych postaci (Gerda, Królowa Śniegu). „Korona dla Królowej Śniegu” – ozdabianie sylwety korony wg własnej inwencji. |
luty | W krainie baśni i bajki braci Grimm | Słuchanie baśni „Czerwony kapturek Oglądanie ilustrowanych książek z bajkami i baśniami Braci Grimm: „Królewna Śnieżka’, „Jaś i Małgosia”, „Kopciuszek”. „Zgadnij, jaka to baśń – rozwiązywanie zagadek. „Z jakiej bajki pochodzi ten rekwizyt?” – skojarzenie rekwizytu z postacią bajkowa. |
marzec | Spotkanie z poezją | Słuchanie wierszy J. Tuwima, D. Wawiłow. Zaakcentowanie humorystycznych fragmentów. Zabawa w rymy (dzieci starsze). Wypowiedzi dzieci na temat innych znanych dzieciom wierszy w/w poetów. Oglądanie fragmentów filmu „Akademia pana Kleksa” – śpiewane wiersze J. Brzechwy. |
kwiecień | Poznajemy legendy | Zapoznanie z tematem spotkania. Wspólne wyjaśnienie terminu legenda, wyjaśnienie różnicy pomiędzy legendą a baśnią. (dzieci starsze). Słuchanie legend: „O smoku wawelskim i szewcu Skubie”, „Przerwany sygnał”, „O warszawskiej Syrence”, „Złota kaczka”, „Bazyliszek” (do wyboru). Oglądanie bogato ilustrowanych książek z legendami, wspólne odczytywanie ich tytułów. |
maj | Lubimy książki | Przegląd przedszkolnego księgozbioru wyodrębnienie różnych rodzajów książek: naukowe, przyrodnicze, opowiadania, książki dla dzieci. Rozmowa na temat etapów powstawania książki ze zwróceniem uwagi na etap pierwszy – pisarz, poeta. Przeglądanie okładek książek ( dzieci młodsze) – wyszukiwanie na nich tytułu i autora ( dzieci starsze). Zabawa „Jaka to bajka” odgadywanie tytułu czytanego fragmentu bajki. Rozpoznawanie postaci bajkowych po odsłoniętym fragmencie. |